Pages

Thursday, April 28, 2011

sms PANAS!!


Mari-mari …aku ada cerita PANAS …, kejap yer!  Nak ‘on’ kipas…citer ini adalah dari mangsa kejadian tersebut, sapa lagi kalau bukan aku….

Kesahnya terjadi semalam.. bila nak cerita semula ..rasa macam kelakar jer!
semalam lebih kurang kul 7.10 mlm, aku masuk dapur dengan harapan nak goreng ayam untuk dimakan bersama nasi goreng cina…wah…macam sedap ajer bunyinya...semangat betul pada masa tu..

Mula-mula aku panaskan minyak masak, tepon dalam bilik aku berbunyi  nada message, eh..eh.. ada sms pulak, jawab dulu sms ni..sementara tunggu minyak ni panas, then masuk bilik balas sms dulu.....setelah beberapa ketika.....


tiba-tiba...
anak lelaki aku menjerit panic aje bunyinya, akupun berlari ke arahnya yang sedang menonton tv diruang tamu, tetiba aku bau hangit dan serta terlihat asap tebal dari dapur, berpunca dari api yang sedang menjulang dari arah dapur, mak oiii…baru aku teringat, tadi aku sedang memanaskan minyak masak, maka secepat road runner aku arahkan anak-anak aku keluar dari rumah, aku pulak terus ke dapur mematikan tangki gas, pada masa yang sama api masih lagi megah di dalam kuali…besar gila pulak…(siap dengan letup-letup kecik lagi..)
Lebih kurang 10 minit aku cari jalan macamana nak settlekan api yang dalam kuali ni, asap semakin menebal hingga mengelapkan ruang dapur...akhirnya  aku basahkan sehelai tuala mandi, terus aku tutup kepermukaan kuali yang sedang berapi tersebut, tuala tu baru beli siot!!!

Alhamdulillah…. padam serta merta api tersebut, lebih kurang kul 7.45 mlm selesai semua dan bersyukur kehadrat Allah tak ade musibah besar yang terjadi dari kejadian tersebut, akupun sempat solat magrib. Nasib baiklah aku dilantik menjadi seorang Ahli Keselamatan Kebakaran  Pejabat di opis aku, ada juga belajar cara-cara memadamkan kebakaran kecil…sebelum besar! bila dah besar elok lari ajer...tu kerja Bomba pulak......
Moral dari kisah aku ni, kalau buat sesuatu tu, jangan suka tinggal-tinggalkan. Macam tu ker?

2 comments:

  1. Beli tuala baru wehh..haha..

    ReplyDelete
  2. aslann: tu ler pasal...mmg kena beli baru nampak gayanya, sbb tuala tu dah tak rupa tuala lagi...hehehe

    ReplyDelete