Pages

Thursday, April 7, 2011

STRESS? tekanan?


Pagi semua…hari ni nak tulis pasal stress. Masalah sekarang yang banyak dialami oleh rakyat Malaysia, terutamanya remaja-remaja yang sedang hangat bercinta, macamlah aku tak pernah bercinta!!! Minggu lepas aku pun pernah mengalaminya, tapi stress yang positif dan selepas itu aku bangun dengan lebih cergas dan bertenaga…

Apa-apa pun korang bacalah sedikit info tentang stress ni..harap jangan pula lepas baca ni korang komen minta nasihat kat aku pulak… 
Ketika stress, badan kita akan mengeluarkan satu horman rangsangan yang dinamakan ‘adrenline’ kedalam saluran darah. Hormon ini bersama-sama dengan beberapa hormon yang lain akan menyebabkan beberapa perubahan berlaku didalam tubuh sebagai persiapan untuk melindungi kita. 

Diantara perubahan-perubahan itu ialah denyutan jantung bertambah laju dan tekanan darah akan meningkat (untuk mengepam lebihan darah keotak dan jantung) gula, lemak dan kolesterol didalam darah akan bertambah (untuk memberi  lebihan tenaga kepada badan penafasan seseorang akan lebih laju (untuk menyalurkan lebihan oksigen yang diperlukan) dan begitulah seterusnya. Perubahan-perubahan ini berlaku secara biasa selari dengan keperluan tubuh ketika itu. Ada stress positif yang dipanggil ‘eustress’ ianya  amat diperlukan dalam hidup kita untuk menjadikan kita lebih berhati-hati, terangsang, kreatif dan perihatin kepada apa yang kita sedang lakukan. 

Manakala stress negative dipanggil ‘distress’ ianya suatu tindakan yang akan menyebabkan seseorang yang mengalaminya akan menjadi tidak menentu dan tidak dapat berfikir dengan bijak serta boleh merosakkan sistem sarap badan dan otak. Jika ianya berlaku dalam jangka masa panjang, ia kan menyebabkan masalah kesihatan yang serius. 

Stress kronik ini akan mengganggu setiap system dalam tubuh dan akan menyebabkan meningkatkan tekanan darah, menekan system kekebalan tubuh, meningkatkan risiko sakit jantung dan stroke, menyebabkan infertility dan mempercepatkan proses penuaan, bahkan boleh menyebabkan gila.

Ini sedikit info yang dapat aku kongsi bersama.

No comments:

Post a Comment