Pages

Friday, April 8, 2011

Muda vs AKU TUA!!!

Assalamualaikum...salam sejahtera.

Tiba-tiba pagi ni aku rasa nak menulis tentang hormat menghormati, yalah pagi-pagi Jumaat yang berkat ni mari sama-sama kita muhasabah diri sebelum dibalakan dengan musibah. Semua orang pernah melalui zaman remaja, ada yang suka dan tak kurang pula yang penuh dengan sengsara, itu semua ketentuanNya. Apa yang kita lakukan pada waktu itu adalah mengikut acuan yang diterapkan kepada kita sejak zaman kita kanak-kanak lagi.

Sebenarnya nilai rohani seperti menghormati orang yang lebih tua sudah mula menampakkan  kecelaruan didalam diri anak-anak muda malah telah berleluasa juga dikalangan orang dewasa. Banyak yang telah kita dengar, baca, lihat malah tak kurang yang berlaku keatas diri sendiri. Tapi setakat mana kemampuan kita untuk merubahnya? Biasanya  kalau kita mendengar, harus kita akan kata 'kesiannya' kalau kita baca 'dasyatnya' dan kalau terjadi pada diri sendiri?

Sebagai ibubapa atau ketua keluarga, perkara utama yang harus kita semaikan didalam diri anak-anak kita ialah nilai menghormati semua orang, tidak kira orang tua, sebaya atau lebih muda. Memberi penekanan agar mencintai Allah s.w.t. adalah lebuh utama. Kenalkan sifat-sifat Allah seperti Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Penyeksa dan sebagainya. 

Sentiasa mentaati ibubapa (orang tua)iaitu memohon keberkatan dari mereka, maka akan mendapat keredaan Allah. Sebagai anak seharusnya mereka harus mengutamakan keperluan ibubapa lebih dari daripada  bertanyakan keperluan teman wanita atau rakan-rakan. Allah s.w.t lebih mengasihi mereka yang menghormati orang-orang yang lebih tua.

Jika kita menghormati orang yang lebih tua, sebenarnya kita sedang membina satu kehidupan yang lebih sempurna daripada pengalaman masa lampau mereka. ish...ish..ish...rasa nak mengalirkan air mata..sebelum aku benar-benar nanggis baik aku stop kat sini ajer, huhuhuhuhuuuu.... 

No comments:

Post a Comment