Pages

Tuesday, May 10, 2011

BELAILAH aku!!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Sedikit ingin aku kongsikan bersama hanya sebagai peringatan dan renungan sahaja. Sebenarnya terlalu banyak yang ingin aku tulis bagi memeriahkan blog aku yang macam nak ditelan bumi nie.....tapi itu cuma semasa aku sedang memandu aje, bila dah sampai masanya untuk aku menulis, semua idea hilang.
Akhirnya keluarlah post yang dibawah nie...baca yer!

Diriwayatkan oleh At-Tabrani: Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud
"Kasihanilah mereka yang berada dibumi, nescaya kamu akan dikasihi oleh mereka yang dilangit"

Huraiannya:

1.    Kasih sayang adalah satu sifat yang terpuji yang amat digalakkan bagi setiap manusia.

2.    Belaian dan layanan yang mesra akan melahirkan suasana yang harmini dan tenang dalam kehidupan. Oleh itu Islam amat menekankan betapa pentingnya nilai kasih sayang dalam sistem kekeluargaan dan juga kehidupan bermasyarakat. Antara bentuk kasih sayang itu adalah:

      *   Ucapan dan kata-kata yang menggunakan perkataan yang manis dan bersopan.
      *   Melalui sentuhan yang lemah lembut.
      *   Melalui pujukan, pujian, penghargaan dan senyuman.

3.   Apabila dilihat dalam kehidupan masyarakat hari ini, ternyata punca perpecahan yang berlaku ialah kerana kurangnya semangat kasih sayang dalam pergaulan seharian. Akibatnya mudahlah musuh Islam menyebarkan pelbagai hasutan dan propaganda agar umat Islam terus berpecah dan bertelagah sesama sendiri yang akhirnya membawa kepada kejatuhan umat. 

No comments:

Post a Comment